OS - dag fyra, klockan samt instrument
OS - tävling
Gissa om eleverna gick in för dagens OS - gren till 100%. De var rejält laddade när de samlades på skolgården. Grenen bestod av att lagen skulle springa, så många varv som möjligt runt skolhuset på 10 minuter.
Efter att ha sprungit (och gått en del på baksidan av huset när vi inte såg), så var eleverna lite trötta.
Många var "tvungna" att lägga sig för att vila.
Det roliga var dock att se hur väl alla kämpade för sitt lag!
Senare samma dag...
...övade vi på klockan. Några elever fick öva på klockan med hjälp av kroppen.
En elev fick vara timvisare och den andra minutvisare. Här visar två elever hur klockan tre ser ut.
Vi hade även musikskolan på besök. Eleverna fick då prova på att spela olika instrument. '
Avslutningsvis hade vi värderingsövningar med eleverna. Här hittar eleverna en vers i en spännande burk:
"Kompis det är bra att va´,
gillar dig det gör ju ja´."
Efter det fick eleverna känna på olika saker och beskriva hur sakerna kändes och vad de kom att tänka på. På så vis kom vi fram till att vi ibland tänker lika och ibland olika, men alla sätt att tänka är rätt. Vi diskuterade även vad vi kan vara överens om och inte vara överens om och kom fram till att det är helt ok att tycka olika. Eleverna fick till slut rita och skriva om det vi diskuterat kring.
En sten kan kännas: hård, rund, platt, kall, senare lite varm (när alla hållt i den) etc.
När man ser stenen kan man t.ex. tänka på: en strand i Thailand, en strand i Turkiet, en godis i en godisskål, Öland etc.
En kotte kan kännas: stickig, taggig, hård, len på ena sidan etc.
När man ser kotten kan man t.ex. tänka på: kottkrig, blåbärsplockning, Värmland etc.