Pararbete med Noaks ark

Vi arbetar med Noaks ark på olika vis. Parallellt med arbetet av båten gjorde vi idag en parövning. Varje par fick en bild från sagan om Noaks ark som de skulle gestalta på ett stort papper. Sammanlagt blev det 9 stora bilder. Dessa kommer vi att sätta upp på väggen som en lång serie, som visar hur det gick till när Noak byggde sin ark.

image95
Här planeras det för fullt. Vem ska måla vad?

image96
Det gäller att samarbeta.

image97
Eleverna var duktiga på att fördela arbetet i paren.

image98
Det blev många fina bilder som växte fram.

Månadsbrev mars

Månadsbrev

Onsdagen den 5 mars är det studiedag och eleverna är lediga från skolan. 

I början av vecka 11 kommer vi att presentera vårt påskpyssel för eleverna. År 1-3 ska, i blandade grupper, bygga en "äggfarkost". Äggfarkosten ska byggas den 17 mars för, att sedan släppas ned från hög höjd den 20 mars. (Se mer information längre ned.)

Onsdagen den 19 mars ha fritids Tussilago bjudit in oss till en musikal. Det tycker vi ska bli spännande.

Vecka 13 är det PÅSKLOV!     
 
I den mån vi kan försöker vi dela ut läxor på fredagarna.

Vi vill gärna påminna er om att vi börjar med utvecklingssamtalen onsdag vecka 10. Om ni inte har möjlighet att komma på tiden vi föreslagit, är vi tacksamma om ni kan kontakta en klasskompis och byta.

GLAD PÅSK önskar personalen år 1





Äggfarkoster

Barnen ska gruppvis bygga en farkost som kan flyga eller singla ner lugnt och försiktigt. I denna farkost ska ett ägg ligga. Tanken är att farkosten ska vara så pass bra byggd, att ägget håller när farkosten slår i marken.

Denna farkost ska dock inte bara vara funktionell utan även ha ett fint/roligt/annorlunda utseende. För skulle farkosten hålla, går den vidare till en "skönhetstävling". Här kommer andra elever få vara med och rösta fram det bidrag de tycker är bäst.

Vi i skolan kommer att ordna så att eleverna får träffas i sina grupper för att diskutera vad de skulle vilja bygga för farkost. Sedan önskar vi att barnen själva tar med det material som de vill använda.

* De kommer att behöva material som gör att farkosten "flyger/svävar" ner som t.ex. ballonger, säckar...
* Material som skyddar ägget som t.ex. bomull, frigolit...
* Samt material som kan piffa upp utsidan som t.ex. fjädrar, glitter... Allt beroende på vilken sorts utsida eleverna vill att farkosten ska ha. För att nämna några exempel finns det tidigare grupper som byggt t.ex. bilar, stora kycklingar, robotar och bilar.

Vi vill att eleverna tar med sig materialet under veckorna 10-11. Detta för att materialet ska finnas på plats när det är dags för att bygga måndag vecka 12.

Lycka till!

image93


image94

Bokstavsgenomgång Gg

Denna vecka arbetar vi extra med bokstaven Gg. Undersök gärna vilka g-saker ni kan hitta hemma. Gg kan finnas med först, i mitten eller sist i ordet.

image90
Barnen fick prova att äta groddar, vilket visade sig vara godare än en del trodde från början. Det roliga var att en del elever, till en början, trodde det var gräs vi åt. Det skulle man ju kunna tro eftersom det också börjar på g, men de lärde sig snart att detta var groddar.

image87
Klassen tävlade i att sätta knorr på grisen.

image88
Utan att titta fick de försöka pricka in knorren på rätt ställe på grisen.

image89
Det blev delad första plats. Klassen kom fram till att vinnarna fick välja på att antingen äta upp groddarna som var kvar eller rita/måla valfri teckning. Som tur var ville dessa vinnare inte ha samma pris.

image91
Vi lekte också charader. Eleverna fick komma fram och "dramatisera" ett ord som började på g och klasskamraterna skulle gissa vilket ord det var. Orden var t.ex. groda (som här ovanför), glad, galoppera, gräva, gunga, gris etc.

Alla hjärtans dag pyssel

Vilka idéer! Vilka kreationer! Vad många snälla ord! Vilka ömhetsbevis barnen visade prov! Krama varandra!

  image79  

image81

image82

image83

image84

image85

image86


Besök på biblioteket 13/2

På biblioteket fick vi vara med om en liten rundvandring, där barnen fick lära sig var de olika böckerna fanns. Sedan tog Nils oss med in i ett rum för lite boktips. Nils är mycket inspirerande att lyssna på. Barnen blev därför mycket sugna på att låna och läsa böcker. När boktipset var klart fick barnen själva låna med sig två böcker hem med hjälp av sitt lånekort. Detta var mycket uppskattat av barnen, som gärna hade lånat med sig tonvis med böcker om de fått :)

image75
Ett tips till er föräldrar som vill fylla sportlovsdagarna med något trevligt; gå till biblioteket. Där finns mycket att uppleva. Barnen skulle kunna vara där i flera timmar och botanisera bland hyllorna.

Noaks ark

Vi har under en period arbetat med berättelser ur bibeln. Nu har vi kommit fram till Noaks ark som handlar om, att Gud inte är nöjd med de människor och djur han skapat. Han tycker att de är elaka mot varandra. Han planerar att låta dränka världen, men skonar Noak, hans familj och två djur av varje art. På så vis överlever de vattnet.

Idag pratade vi om djuren på båten. Halva klassen fick i uppgift att skapa djur i lera. Två av varje art skulle vi göra. Vi kom överens om ett antal olika djur som vi skulle skapa. Det blev allt från igelkottar och apor till giraffer och ormar. Arbetet med Noaks ark och djuren är bara påbörjat. Här nedan ser ni ett första steg i arbetet. Vi kommer att hålla er uppdaterade så ni får se arbetet växa fram.

image74

Bamse

Den här veckan har präglats av Bamse, eftersom vi arbetar extra med bokstaven Bb. Barnen har kunnat läsa/titta i Bamse tidningar. Vi har även målat bilder och sett på film om Bamse. Därför är det många elever som går omkring och nynnar på Bamselåten.


Sockermålning

Under torsdagen hade vi bild. Vi arbetade då med olika bildövningar. En del barn fick t.ex. prova på sockermålning. Det går till så att läraren har förberett en sockerblandning av vatten och socker, som eleverna penslar ut med bred pensel på kraftigt papper. Sedan droppar de på vattenfärg och ser ut färgen breder ut sig.
image72

Det är spännande att se hur teckningarna växer fram.
image73

RSS 2.0