Rymden

När vi kom till skolan idag hade vi fått ett nytt brev från Marsipan. Eleverna var förväntansfulla på innehållet i brevet.



Holaj


Nu har jag besökt Venus och ätit lite på mat på Mars. Jag har väntat så på att få komma tillbaka till er och läsa era fakta. Ni börjar bli duktiga på planeterna. Det är mycket som stämmer av det ni skriver.

Under en tid framåt ska jag semestra på Tellus. Jag har sett en spännande byggnad med vatten runt, inte långt från er skola. Den ska jag kika närmare på. Därefter sticker jag på en upptäcktsresa till alla Tellus världsdelar. Jag vet inte hur lång tid det tar. Det beror på om jag träffar några trevliga Tellusgubbar som jag kan hänga med. Jag hör av mig när min Tellusresa är klar.


Hmva Marsipan


Ps. Jag är väldigt nyfiken av mig och råkade trycka lite på en mojäng som fanns i ett utav era rum. När jag tryckte på knappen kom det värsta stjärnfallet och stack mig i ögonen! Hjälp! Vad har jag gjort?! Ds





Efter att ha klurat en stund kom eleverna fram till att "mojängen" måste vara vår kamera, som legat på skrivbordet över natten. Vi knäppte på kameran och upptäckte denna knepiga bild. Vad är det egentligen Marsipan har fångat på kortet? Många diskussioner uppstod kring vad kortet föreställde och eleverna hade många och skilda idéer. Efter denna upptäckt var eleverna mycket uppmärksamma på andra tecken på skolan, som kunde komma från Marsipan. Några elever gick på upptäcktsfärd runt skolgården under rasten och tyckte sig skymta både det ena och det andra som kanske kunde komma från Marsipan...


Eftersom Marsipan ska på upptäcktsresa på vår planet Tellus ett par dagar valde vi, att arbeta med saker som hör till rymden, men som inte är planeterna. Eleverna fick under förmiddagen gå till 3 olika stationer. En station innebar att göra sitt eget tidsmemory från början till slut. På en lapp kunde det t.ex. stå "7..." och på nästa "...dagar på en vecka". Då hör dessa två lappar ihop. Detta spel är något som eleverna kommer att få öva både i skolan och som läxa hemma framöver.


En annan station innebar att eleverna fick lära sig mer om t.ex. dag & natt. På riktigt är det endast lärarens ficklampa och lite mysbeslysning som lyste, men för att tydliggöra för er tog vi med blixten på.


Den tredje stationen innbar att eleverna på olika vis fick öva på våra årstider, månader och dagar genom t.ex. olika lekar.


Nej, vi har inte julpyntat ;)  Detta är vår "rymdendekoration". Samtidigt lite stämningsfullt denna mörka årstid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0