Utematte och brevskrivning

Under dagen har grön grupp arbetat med bl.a. utematte och gul grupp med bl.a. brevskrivning. Eleverna i grön grupp fick 10 uppgifter att lösa utomhus. Det var uppgifter som rörde addition/multiplikation, dubbelt/hälften, taluppfattning mm. Här kommer lite bilder som visar några exempel på vad utematten handlade om.

Hur många bilar finns på parkeringen och hur många däck har de tillsammans? Här kan man tänka upprepad addition eller multiplikation. (Obs. När eleverna löste "biluppgifterna" fanns en vuxen med ute på pakeringen.)


Hur många cyklar finns det på cykelparkeringen och hur många hjul har de tillsammans? En del elever valde att hoppa 2-skutt, andra räknade multiplikation så långt de kunde. Lösningarna varierade.


Det som var svårt för en del elever var när de hörde någon kompis säga ett annat antal än de själva var på, eller om en kompis började prata om något annat. Då tappade många lätt fokus på vilket antal de var på och fick börja om.


Samma problem kunde uppstå när eleverna skulle räkna alla vita staketpinnar runt rektorns trädgård. Här kom en del dock på att de kunde skriva stödanteckningar längs vägen.


Eleverna får sätta ord på större antal än 100. Totalt fanns det 180 staketpinnar.


Hur lång är egentligen sidorna i kingplanen? Några elever kom på att det är en kvadratisk form och därmed behöver man bara räkna en långsida. Här var alla sätt tillåtna, förutom att använda linjal. Många elever utgick från sin "meterpunkt" på kroppen för att räkna ungefär hur lång en sida kunde vara. Några andra mätte t.ex. längden på sin penna innan de gick ut. Sedan undersökte de hur många pennor som fick plats på en sida och räknade på så vis ut sidans längd.


Hämta två pinnar. Den ena pinnen som ska vara ungefär dubbelt som lång som den andra. Här övar vi begrepp.


Hämta 10 stenar. Hämta hälften så många pinnar. Här gäller det att veta vad hälften innebär och därmed räkna ut hur många av varje sak de ska hämta.


Hur många träd finns i rektorns trädgård? Om varje träd sen har 5 grenar, hur många grenar har då alla träden tillsammans? Här var det många som hoppade 5-skutt. När alla elever hade gjort färdigt de 10 övningarna samlades vi i klassrummet för att gå igenom svaren.

Eleverna i gul grupp brevväxlar med Julias och hennes nya klass. Julia gick tidigare i vår klass, men har flyttat och börjat på Vifolkaskolan i Mantorp. Det är hennes klass som eleverna i gul grupp brevväxlar med.



Varje elev har fått en brevvän från Julias klass att skriva brev till.


Det gäller att tänka på att den som får brevet kan läsa vad man skrivit. Därför är det extra viktigt att tänka på att skriva läsligt, skriva bra meningar med röd tråd, använda punkt och stor bokstav, kanske frågetecken om man har en fråga att ställa till brevvännen mm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0