Arbete med djur
Som vi tidigare skrivit kommer barnen, parallellt med NTA - arbetet även, arbeta med tema djur. Målet är bl.a att lära sig läsa en faktatext, sökläsa, skriva meningar mm (se tidigare blogginlägg). Vi ville även att eleverna skulle få vara delaktiga i hela planeringsarbetet i detta tema.
I gröna gruppen valde eleverna att arbeta med husmusen. Följande punkter ville de ta reda på mer om.
Utifrån dessa punkter hade sedan vår lärarstuderande en faktagenomgång av husmusen för att eleverna skulle få en förförståelse till den text de sedan skulle arbeta med. Under genomgången fick de bl.a studera uppstoppade möss.
Utifrån punkterna eleverna själva valt, gick studenten igenom t.ex. längden av en husmus. Inklusive svans är husmusen 20 cm lång (10 cm kropp + 10 cm svans).
Eleverna fick även känna på hur mycket 30 gram (musens vikt) är genom att känna på en påse med havregryn som just vägde 30 gram. Detta kunde även användas till att beskriva delar av husmusens kost. Efter att eleverna fått en genomgång av husmusen, följde sedan arbete med att ta sig an en faktatext om husmusen, följa ett protokoll där de skulle skriva om vissa givna saker som de själva valt, rita bilder och dokumentera allt på ett collage. Redovisningsformen collage är även det något eleverna själva valt som dokumentationsform i den gröna gruppen.
I den gula gruppen valde eleverna att arbeta med djuret örn. Därför fick de inledningsvis se en film örnar. Därefter fick de även se en film om älgar, eftersom eleverna i det fortsatta arbetet kan välja att arbeta med älgar. Efter genomgång med dessa djur fick eleverna själva välja vilka djur de villa fördjupa sina kunskaper om.
En elev valde att lära sig mer om ormar.
En annan elev valde vargen.
Om reinkarnation fanns så vill jag bli en kungsörn (eller havsörn, den största.)
Spännande! Vad skulle ni andra vilja bli?