Introduktion "leka affär"

Under dagen började vi introducera vår affärsidé för eleverna. Tre i taget fick de gå till "affären" för att handla varor. De fick en given summa att handla för. Sedan fick de välja varor som de hade råd med. Obs. varorna är prismärkta. Därefter var det dags att gå till kassan för att betala. I kassan fick kassören räkna ut hur mycket kunden skulle betala, samt hur mycket pengar den skulle ha tillbaka. Detta var en uppskattad övning som eleverna kunde hålla på med länge om de fick. Tanken är dock att alla först ska få en introduktion i hur det hela går till. Sedan kan de få komma "leka affär" fler gånger.


Vilka varor har jag råd med? Vi har sorterat varor efter hur dyra de är; varor som kostar 0-20 kr står för sig, varor 20-100 kr på ett annat hyllplan, 100 kr eller mer står vid sidan av. Om en elev t.ex. befinner sig i talområdet 0-20 får den, till att börja med, bara med sig 20 kr att handla för. Då får den plocka ihop varor som totalt befinner sig i spannet 0-20 kr. Det samma gäller då om eleven befinner sig i t.ex. talområdet 0-100. På så vis kan alla elever handla, oavsett vilket talområde de befinner sig i. Spannet utökas när eleverna visar att de behärksar sitt talområde.


Varorna plockas ihop i en korg och läggs sedan upp hos kassörskan när de är dags för betalning. När betalningen är klar, kan man lägga ner sina varor i konsumkassen.


Innan man kommer till kassan gäller det att ha tänkt igenom (gjort överslagsräkning) om man har råd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0