Delaktighet och inflytande
Under våren kommer vi att arbeta med tema "djur". Eleverna ska vara med och planera upp arbetsområdet. Till att börja med kommer alla i klassen lära sig mer om samma djur. Detta för att eleverna ska lära sig gången i det hela. Sedan kommer eleverna få välja egna djur de ska forska mer om.
Mål med temat. Eleverna ska lära sig:
* mer om vad fakta är.
* mer om var man kan hitta fakta.
* att läsa faktatexter.
* att sökläsa.
* att sortera information och välja ut viktig fakta att ta med om aktuellt djur.
* att skriva meningar med punkt och stor bokstav.
* att redovisa inför andra.
Idag inledde vi detta planeringsarbete genom att, under klassrådet, diskutera vilket djur de vill arbeta med. Ena gruppen kom fram till att de ville arbeta med husmusen och den andra med örnen. Därefter diskuterade vi igenom vad eleverna ville veta om respektive djur. Det var många spännande punkter som kom upp. Vi funderade även på hur vi ska ta reda på dessa saker. Eleverna tyckte att vi kan läsa i böcker, på internet, intervjua människor på t.ex. en djuraffär eller någon hemma som vet mer om djuret, kanske kunde vi även åka på studiebesök någonstans. Ena gruppen bestämde att de ville redovisa arbetet genom att göra ett collage av bilder och texter. Några elever sa även att man kunde skriva dikter om djuret. Även detta kan sättas dit på collaget.
Känner ni hemma att ni har idéer kring hur vi skulle kunna arbeta vidare med djuret? Kanske du sitter inne med fakta om djuret eller vet du någon som kan mer? Kanske kan då våra elever få intervjua just dig? Hjälp våra elever att utveckla tema "djur". Förse eleverna med fakta, bilder och idéer och låt dem ta med dessa till skolan.
Mål med temat. Eleverna ska lära sig:
* mer om vad fakta är.
* mer om var man kan hitta fakta.
* att läsa faktatexter.
* att sökläsa.
* att sortera information och välja ut viktig fakta att ta med om aktuellt djur.
* att skriva meningar med punkt och stor bokstav.
* att redovisa inför andra.
Idag inledde vi detta planeringsarbete genom att, under klassrådet, diskutera vilket djur de vill arbeta med. Ena gruppen kom fram till att de ville arbeta med husmusen och den andra med örnen. Därefter diskuterade vi igenom vad eleverna ville veta om respektive djur. Det var många spännande punkter som kom upp. Vi funderade även på hur vi ska ta reda på dessa saker. Eleverna tyckte att vi kan läsa i böcker, på internet, intervjua människor på t.ex. en djuraffär eller någon hemma som vet mer om djuret, kanske kunde vi även åka på studiebesök någonstans. Ena gruppen bestämde att de ville redovisa arbetet genom att göra ett collage av bilder och texter. Några elever sa även att man kunde skriva dikter om djuret. Även detta kan sättas dit på collaget.
Känner ni hemma att ni har idéer kring hur vi skulle kunna arbeta vidare med djuret? Kanske du sitter inne med fakta om djuret eller vet du någon som kan mer? Kanske kan då våra elever få intervjua just dig? Hjälp våra elever att utveckla tema "djur". Förse eleverna med fakta, bilder och idéer och låt dem ta med dessa till skolan.
Kommentarer
Trackback