Smakprov på undervisningen idag
Vi har övat på meter och vissa har hunnit in på centimeter samt hur man använder en linjal. Idag fick resterande elever öva detta. Efter vissa mätövningar var det fritt fram att undersöka klassrummet.
En del mätte små saker.
Andra mätte stora saker. Problem att lösa: hur ska man göra om linjalen inte räcker till? En utav lösningarna blev: låna kompisarnas linjaler och lägga dem på rad efter varandra och sedan addera längderna.
Några mätte annorlunda saker.
Efter att ha skrivit ner sina iakttagelser fick eleverna redovisa sina resultat för varandra. Vi samtalade även om begreppen längd och bredd och vad som skilde dessa.
Några andra elever förkovrade sig i mattekluringar. Här gäller det att läsa kluringen och sedan med hjälp av bilder och matematikens språk förklara sina tankegångar och resultat.
Det är viktigt att redan i detta skede göra eleverna vana vid att rita bilder och föra stödanteckningar för att underlätta förståelsen och lösandet av problemen. För ju äldre eleverna blir desto mer fakta och siffror kommer in i problemet. Det gäller då att kunna sortera informationen och då ta hjälp av bilder och minnesanteckningar.