Tisdagens arbete
Vi inledde morgonen med att arbeta med längdenheten meter (m). Vi undersökte vad meterpunkten sitter på eleverna. På så vis har de alltid en slags linjal med sig.

Ungefär vid bröstkorgen satt meterpunkten för dessa tre elever.

Varje elev fick sedan ett snöre som var en meter lång. Sedan gällde det att mingla runt och undersaök hur många meter saker och ting i vår omgivning var. När eleverna hittat något fick de redovisa det i sina räknehäften med bild och text.

Hur många meter kan gröna tavlan vara? När alla eleverna hittat ett antal objekt som de mätt och ritat/skrivit om i sina böcker fick de även redovisa detta för sina kamrater. Under rasten som följde fick eleverna i uppgift att hitta något ute som var ca 1 meter. Till sin hjälp hade de då sitt metermått på kroppen.

Medans några elever arbetade med meter, fick en annan grupp gå till hemkunskapssalen för att baka bullar. Se vad härliga de blev! Bullarna kommer vi att få smaska på vid en rymdenkväll om en tid framöver.

Under bildpasset arbetade vi med dag och natt.

Eleverna fick dela av ett A4 papper på mitten. Sedan skulle de rita två likadana bilder. Den enda skillnaden var att den ena bilden skulle visa dag och den andra natt. När det var en dagbild fick eleverna tänka på att göra ljusare färger och nattetid färgades bilden i mörkare färger. Inte helt lätt att rita två likadana bilder...

Ungefär vid bröstkorgen satt meterpunkten för dessa tre elever.

Varje elev fick sedan ett snöre som var en meter lång. Sedan gällde det att mingla runt och undersaök hur många meter saker och ting i vår omgivning var. När eleverna hittat något fick de redovisa det i sina räknehäften med bild och text.

Hur många meter kan gröna tavlan vara? När alla eleverna hittat ett antal objekt som de mätt och ritat/skrivit om i sina böcker fick de även redovisa detta för sina kamrater. Under rasten som följde fick eleverna i uppgift att hitta något ute som var ca 1 meter. Till sin hjälp hade de då sitt metermått på kroppen.

Medans några elever arbetade med meter, fick en annan grupp gå till hemkunskapssalen för att baka bullar. Se vad härliga de blev! Bullarna kommer vi att få smaska på vid en rymdenkväll om en tid framöver.

Under bildpasset arbetade vi med dag och natt.

Eleverna fick dela av ett A4 papper på mitten. Sedan skulle de rita två likadana bilder. Den enda skillnaden var att den ena bilden skulle visa dag och den andra natt. När det var en dagbild fick eleverna tänka på att göra ljusare färger och nattetid färgades bilden i mörkare färger. Inte helt lätt att rita två likadana bilder...
Kommentarer
Trackback