Blandad matematik
Igår fick eleverna arbeta med blandad matematik. Några elever...

... fick ta fram geobräden och bygga de geometriska formerna kvadrat, rektangel och triangel i olika storlekar.

Hur kan man sätta snoddarna för att bilda olika storlekar av samma figur?

Här ser vi en elev som gjort många små kvadrater. Hur många får egentligen plats på geobrädet om man ska göra så många som möjligt?

Här ser vi olika sorters trianglar. En elev lyckades göra ca 52 trianglar på brädet.

När eleverna provat att bygga de olika formerna på olika sätt fick de göra en triangel, en kvadrat och en rektangel i valfri storlek. Dessa former skulle sedan mätas med linjal och föras över till papper.

Några elever övade klockan tillsammans i ett klockspel.

Ett par elever passade på att leka i vår fina affär.

Här ser vi några elever som börjat arbeta med multiplikation. Vad betyder egentligen multiplikation? Här tydliggöras multiplikationen med hjälp av material.


... fick ta fram geobräden och bygga de geometriska formerna kvadrat, rektangel och triangel i olika storlekar.

Hur kan man sätta snoddarna för att bilda olika storlekar av samma figur?

Här ser vi en elev som gjort många små kvadrater. Hur många får egentligen plats på geobrädet om man ska göra så många som möjligt?

Här ser vi olika sorters trianglar. En elev lyckades göra ca 52 trianglar på brädet.

När eleverna provat att bygga de olika formerna på olika sätt fick de göra en triangel, en kvadrat och en rektangel i valfri storlek. Dessa former skulle sedan mätas med linjal och föras över till papper.

Några elever övade klockan tillsammans i ett klockspel.

Ett par elever passade på att leka i vår fina affär.

Här ser vi några elever som börjat arbeta med multiplikation. Vad betyder egentligen multiplikation? Här tydliggöras multiplikationen med hjälp av material.

Kommentarer
Trackback