Skolarbete under torsdagen

Ett grupp elever har under dagen arbetat vidare med våra grundfärger och dess blandningar genom att göra en egen färgcirkel.

Eleverna tycker det är spännande att se vilka färger som träder fram då de gör olika blandningar.





Några andra elever arbetade vidare med sitt skrivande av sagor/berättelser.




Under en period arbetar vi nu med geometriska figurer. Målet är att eleverna ska kunna namnge, rita och/eller beskriva formerna triangel, cirkel, rektangel och kvadrat. Sara, vår lärarstuderande, arbetar med detta område tillsammans med eleverna. Sara arbetar efter tanken att eleverna ska få använda så många sinnen som möjligt, samtidigt som hon integrerar ämnen med varandra t.ex. genom att ämnena bild, matematik och svenska möts. Därmed har eleverna t.ex. fått lyssna på en saga som beskriver en robot med geometriska figurer. Under tiden som sagan läses upp har eleverna fått rita gubben som undan för undan träder fram på pappret. Roboten döptes till Matte. Därefter får eleverna rita sina egna robotar, genom att använda de geometriska figurerna. Det hela avslutades med att eleverna fick skriva en berättelse om sin robot. Detta arbeta fortsätter t.o.m. vecka 12.
    
Här ser ni de robotar som växte fram ur sagan i de båda grupperna och sedan som döptes till "Matte". Mycket rolig gruppövning där alla elever får en uppgift.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0