Månadsbrev juni
Tack alla föräldrar som ställde upp och skjutsade och gjorde Ombergsdagen möjlig! (En bilddokumentation av dagen är inlagd på bloggen.)
Terminen börjar nu gå mot sitt slut och vi har endast två veckor kvar i skolan. Vi vill med detta brev passa på att informera er om vad som kommer att hända den sista tiden, samt tacka för den här terminen!
Den 4/6 är det vänskapssamling. Det innebär att hela skolan samlas för en gemensam stund i aulan. Här kommer vi att bjudas på diverse uppträdanden från skolans elever. Alla elever som vill och känner att de har något de vill visa upp har möjlighet att vara med. Anmälan görs till vänskaparna.
10/6 bär det av till Kungsvalla för en gemensam friidrottsdag för år Fk-2. Vad som gäller för denna dag har vi skickat hem tidigare på separat informationslapp.
Den 12/6 är det dags för skolavslutning. Vi tågar mot Klosterkyrkan ca 8.30. När vi är klara i kyrkan träffas vi på gräsmattan vid Örtagården för att önska glad sommar. Därefter är dagen slut. Ni är välkomna tillbaka till skolan igen den 18/8.
Ha ett riktigt skönt sommarlov! Mvh Personalen år 2
En dag på Omberg

Här berättar vår naturguide Malin om hur det går till när man håvar och hur redskapen ska användas.

Därefter fick eleverna dela in sig i par. Med sig fick de en håv, en plastbytta, en sked och ett fack (som man fryser iskuber i). Dessa skulle användas för att håva upp djur och kunna studera dem på nära håll.

Sedan satte eleverna gladeligen igång att håva runt kärret. Glada rop hördes titt som tätt då de hittade något spännande i vattnet.

Det gällde att dra håven nära botten eftersom många djur höll till där.

Till att börja med hällde man upp sin "fångst" i den stora plastbyttan för att sedan kunna plocka ut intressanta objekt med sked...

.... och stoppa dem i mindre fack för att kunna studera dem. På så vis fick varje djur ett eget fack och vi kunde lätt överskåda de olika djuren som hittats.

När man varit på en station var det dags för mellanmål.

Det fanns olika mysiga platser att slå sig ner på. Vi hade tur med vädret och slapp regn.



Det fanns riktigt gott om "paddyngel" som visade sig vara svarta i jämförelse med de brunare "grodynglen". Det riktigt kokade under ytan, så gott om paddyngel fanns det. Här ser vi en fångst som en pojke gjorde i ett enda drag.

Här har en pojke hittat en blodigel i sin håv.


Det var väldigt spännande att studera innehållet i håven på nära håll. När eleverna (och/eller vi vuxna) hittade något vi undrade över kunde vår guide Malin berätta mer om varje djur.

De elever som inte håvade fick olika uppdrag som de skulle utföra i skogen. Här ses ett uppdragskort.

Sedan gällde det att hämta allt som lappen beskrev.



När alla elever fått vara på båda stationerna var det dags för lunch. Vi hade med oss korv som vi grillade.

Vi vill tacka alla föräldrar som ställde upp och skjutsade och gjorde Ombergsdagen möjlig. Ett stort tack även till vår guide Malin som hade stor kunskap om alla djur vi hittade!
Lektion med matematikspel
I måndags hade vi en lektion med matematikspel. Eleverna fick prova olika spel.
Här ser vi några elever spela ett spel som vi döpte till "vägen". Vägen är kantad av siffror som man måste passera. För att få stryka en siffra och gå vidare på vägen gäller det att slå tre tärningar och se om summan/skillnaden etc. motsvarar den siffra man vill ha.
Det är roligt att varva riktigt kluriga spel med lite lättsammare inslag som t.ex. "Fia med knuff".
Två pojkar spelar "Först till 100".
Flickorna har varsin bingobricka med olika siffror på. De slår två tärningar och multiplicerar de två siffrorna som kommer upp. Om man slår 5 x 2 = 10, får man stryka siffran 10, om den finns på ens bricka.
Brännboll
P.g.a att idrottsläraren åkte på utflykt med sin klass idag ordnade vi klassbrännboll. Vi tog med hela klassen ut i det fina vädret och sedan fick de spela brännboll mot varandra i idrottsgrupperna. Det visade sig att eleverna var mycket duktiga på att pricka bollen, springa fort samt fånga bollen.
En utav "brännarna".
Det gäller att vara lite taktisk och inte springa på "alla bollar".
När vi sedan räknade samman poängen visade sig att det endast skillde 4 poäng mellan lagen.
Matematikstationer


Eleverna får arbeta mycket med bilder för att multiplikationen ska bli tydlig.

Till exempel: "Jag ser 5 hus med 8 fönster i varje." = 5 x 8 = 40 fönster.

Några elever fick även multikluringar.



Ombergsdag 27/5
Här kommer lite information gällande klassens Ombergsdag på onsdag. Alla måste ha på sig gummistövlar och långbyxor. Detta p.g.a. av att vi kommer att arbeta vid vatten och p.g.a. fästingrisken. Ha även kläder efter väder, dvs. regnkläder/varma kläder.
Eleverna får följande mat från skolan: korv med bröd, en liten dricka samt en frukt. Vi kommer att äta mellanmål tidig förmiddag och det kan därför vara gott om eleverna kan få med sig t.ex. extra dricka, yoghurt, frukt och/eller smörgås. Vi vill inte att eleverna tar med sig godsaker och snacks.
Om du har egen håv hemma får du gärna ta med den.
Du som ska hämta oss med bil på Omberg, hittar oss vid Stocklycke/ Naturum.
// Vi hoppas på en trevlig dag med fint väder! Mvh Personalen år 2
Idag har vi...

...jobbat med djur,

då har eleverna t.ex. övat sig på att läsa faktatexter, skriva egna meningar.

Vi har även räknat matematik på olika vis.

Eftersom vi har lämnat tillbaka alla böcker och inte längre kan låna böcker via skolbiblioteket, har vi lånat boklådor från stadsbiblioteket.

Dessa böcker gillar eleverna att titta och läsa i. Vi tar därför en stund då och då och låter eleverna hämta böcker från lådan. Förutom dessa böcker har vi varje dag högläsning. Då läser vi lärare en snutt ur en gemensam bok. Denna stund brukar uppskattas av eleverna.
Bokprat

Här ser vi en elev som berättar om sin bok, samt två klasskompisar som förbereder "bokpratskort". Som uppmuntran har klassen haft olika morötter, t.ex. att skriva små kort att sätta i en lång orm och när ormen når svansen händer det något roligt. En annan variant är att lägga kulor i en glasburk. När kulorna når en viss nivå händer det något roligt för klassen.
"Roliga timman"

Här ser vi ett par tjejer som sjöng låten: "I know that there is a God".

Dessa flickor sjöng: "Du som vill att jag ska finnas". Vi fick även höra bidraget: "Vi kan också se" som framfördes av fyra flickor.
Informationsbrev
P.g.a att vi måste flytta biblioteket till annan lokal har vi inte tillgång till boklån resten av terminen. Därmed har vi bara läsläxa t.o.m vecka 20. Lämna därför in alla låneböcker senast torsdag v.20. Det är dock viktigt att ni låter era barn fortsätta läsa böcker hemma för, att undvika att de "tappar läsningen" tills skolan börjar igen till höstterminen.
Vi tackar alla ni som erbjudit er att skjutsa på Ombergsdagen. Efter räknande av lappar har vi insett att alla anmälda skjutsar dock inte behövs. Vi har gjort följande fördelning:
Skjutsar till & från Omberg
William J
Linnéa
Marcus N
Marcus G
Sofia (personal)
Eva (personal)
Johanna (personal)
Ann-Charlotte (personal)
Skjutsar endast till Omberg
Kevin
Olivia
Skjutsar endast hem från Omberg
Hjalmar
Emma
// Mvh Personalen år 2
Läxa till torsdag v.20
* jättesnäll * gjorde
* göra * gick
* efter * hämta
* tycker * fick

Matematikstationer med multiplikation och vikt
Efter lunch fick eleverna arbeta i matematikstationer. Denna gång var det multiplikations- och viktarbete. Eleverna ska lära sig att multiplikation är upprepad addition. Vad gäller vikt arbetar vi först och främst med att eleverna ska få en kännedom om hur mycket ett kilo är samt kunna uppskatta olika vikter.
Eleverna får här prova att lägga t.ex. 3 x 2 (2 + 2 + 2) med klossar.
Vi översätter multiplikationstal till klossar i högar.
Här har vi en flitig elev som har lagt många multiplikationstal.
Här arbetar eleverna med vikt. Vilka saker väger ungefär 1 kg? Hur mycket väger sakerna i kassen? Hur många gram är ett kilo?
Självporträtt

Kan du gissa vem som är vem?

Vi hade livliga diskussioner om hur kroppen egentligen ser ut. Att benen inte sitter flera meter ifrån varandra, att armarna faktiskt når ända ner på låren, att huvudet är mer ovalt än runt, samt att huvudet inte är helt platt på ovansidan...

... hur ser egentligen ben och armar ut; är de jämtjocka hela vägen? Sitter håret bara uppe på huvudet, går ingenting ner på sidorna vid öronen? Många elever fick sig rejäla tankeställare.